Sommige mensen houden van ‘basic’. Je zet je boodschap op een flyer, je plaatst je logo erbij en hup, ze kunnen de deur uit. Soms werkt dat, soms ook niet. Wil je écht opvallen met je drukwerk? Dan zul je er iets meer tijd en aandacht aan moeten besteden, al dan niet met een beetje hulp van een ontwerper. In dit artikel geven we je vijf belangrijke tips die ervoor zorgen dat je drukwerk extra opvallen.

Tip 1: verras je doelgroep met een aparte vorm

Wie heeft eigenlijk bepaald dat een flyer rechthoekig moet zijn, of vierkant? Waarom kies je niet eens voor een ronde poster? Zeker als iemand meerdere drukwerken in handen krijgt, moet dat van jou er natuurlijk wel tussen opvallen! Kiezen voor een andere vorm of een ander formaat kan nét even wat extra aandacht trekken.

Tip 2: een beetje wit? Dat is niet erg!

Witregels, kun je ze maar beter niet gebruiken of maakt het eigenlijk niet uit? Bij Design Company vinden we een witregeltje extra hier en daar wel verfrissend! Uiteraard ligt dat volledig aan je ontwerp, maar het is verstandig om ervoor te zorgen dat je poster, flyer of affiche niet te vol raakt. Het gaat uiteindelijk om het trekken van de aandacht, en dat doe je niet als je te veel elementen plaatst die je afleiden van de eigenlijke boodschap.

Tip 3: verdiep je in je kleurgebruik

Je hebt waarschijnlijk een goed doordachte huisstijl, waarbij je gebruik maakt van een aantal kleuren die goed bij elkaar passen. Maar ga je die ook op die manier uitwerken in een flyer of poster? Er zit behoorlijk wat ‘psychologie’ achter kleuren, waardoor het slim kan zijn om ook eens voor een andere kleur te gaan of om voor een bepaalde combinatie te kiezen. Het is namelijk bekend dat kleuren bepaalde emoties bij mensen losmaken, en dat is natuurlijk wat je wil!

kleuren

Gebruik daarnaast goede contrasten om je afbeelding of tekst goed op te laten vallen. Breng met donkere achtergrondkleuren één aspect van de afbeelding sterker naar voren, of juist andersom.

Tip 4: meet je succes

Wil je weten of je ontwerp het juiste effect heeft gehad bij de ontvangers? Zorg er dan voor dat je iets toevoegt aan je flyer of poster, waarmee je kunt meten of/hoe deze bekeken is. Een link naar een landingspagina of een QR-code lenen zich hier uitstekend voor.

Heb je vragen over het realiseren van je drukwerk? Vraag vrijblijvend om een offerte of laat ons je adviseren!