Veel bedrijven denken dat traditionele marketing tegenwoordig niet meer effectief is. Reclamefolders, reclame op TV, direct mailing en radio spots? Het blijkt volgens hen minder effectief dan het ooit geweest is. Geeft dit echter aan dat we helemaal geen tijd meer moeten besteden aan offline marketing strategieën? Moeten we ons alleen nog op online marketing focussen? Absoluut niet!

Offline marketing strategieën zijn nog steeds belangrijk om succes mee te behalen. De strategieën kunnen echter niet meer ingezet worden zoals dit vroeger werd gedaan. Het doel van offline marketing is in de loop der jaren veranderd. In dit artikel vindt u een aantal tips om offline en online marketing tegelijkertijd in te zetten.

Online presentatie

Hoe kunt u online actief worden? Afhankelijk van de precieze doeleinden wordt er meestal gekozen voor één of meerdere van de onderstaande middelen:

  • Website
  • Facebook pagina
  • Twitter account
  • Instagram account
  • En andere social media

social media

Bedenk dat het niet gaat om het runnen van zoveel mogelijk verschillende kanalen! Voor de meeste bedrijven zal het niet effectief zijn om via alle social media actief te zijn. In het geval van een website ligt dit anders, het is voor vrijwel alle bedrijven belangrijk om een website te hebben. Websites geven volop de gelegenheid om de eigen identiteit te laten zien en zonder de beperkingen die social media heeft.

Geef altijd een call-to-action

Er is altijd een call-to-action nodig om effectief te zijn met marketing. Een call-to-action kan van alles zijn, maar voor de meeste bedrijven zal het gaan om een telefoontje, e-mail of een andere manier waarop het eerste contact gelegd wordt. Binnen offline marketing kan hier dus al op gefocust worden, maar u kunt er ook voor kiezen om geïnteresseerden eerst naar de website door te verwijzen.

Tip 1: Gebruik flyers om online advertenties te ondersteunen

Flyeren is minder effectief dan het ooit geweest is en online advertenties zijn winstgevender dan ooit. De oplossing is simpel: gebruik flyers en andere offline marketing technieken om mensen zo snel mogelijk online te brengen. Vertel een deel van de boodschap via offline marketing middelen en stuur geïnteresseerden vervolgens door naar een website om de effectiviteit te vergroten.

Tip 2: Gebruik online marketing voor offline evenementen

flyer ontwerpVice versa werkt het uiteraard ook! Is er een belangrijke beurs, een nieuwjaarsreceptie of een ander evenement? Dan kunt u dit online op eenvoudige wijze promoten. Uiteraard is ook hier een combinatie gewenst en kunnen ook offline middelen ingezet worden om de promotie van evenementen te ondersteunen.

Tip 3: Kies voor een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een musthave voor iedereen die serieus met online marketing aan de gang gaat. Denk na over de toepassing van de nieuwsbrief en bouw een band op met klanten en geïnteresseerden. Combineer offline en online marketing ook bij het gebruik van de nieuwsbrief. Stuur bezoekers het liefst naar de website voor aanvullende informatie, maar uiteraard hoeft dit niet altijd. Bezoekt iemand uw bedrijf op locatie? Vraag dan of iemand zich voor de nieuwsbrief wilt inschrijven. Sla het e-mailadres op en voeg iemand toe aan uw contactenlijst.

Tip 4: Stickers zijn nog steeds effectief

transparante vinyl stickerStickers worden helaas nog maar weinig toegepast en dat is zonde. Stickers zijn een relatief voordelige manier om op lokaal niveau meer bekendheid te verwerven. Onderzoek uiteraard eerst de regelgeving en ga vervolgens aan de slag met het plakken van stickers op verschillende locaties. Uw logo en naam zal al snel opvallen en de naamsbekendheid neemt toe. Probeer een website op alle stickers te vermelden, zo wordt het een stuk eenvoudiger om meer informatie te delen en kunt u stickers snel tot concrete sales ombuigen. Afhankelijk van het soort bedrijf is stickers plakken niet altijd een goed idee. Denk goed na over de inzet van specifieke marketingmiddelen. Voor elke situatie gelden unieke oplossingen!

Tip 5: Spandoeken in de eigen huisstijl

spandoek frame met led verlichtingSpandoeken zijn een mooi middel om offline marketing mee te bedrijven. Gebruik een spandoek op locatie, langs de snelweg of bijvoorbeeld als bewegwijzering naar uw bedrijf. Het is bij spandoeken belangrijk om de boodschap duidelijk over te brengen en bij voorkeur in de eigen huisstijl. Tevens kan er ook gewerkt worden met verlichting op spandoeken om ook tijdens de donkere momenten toch zichtbaar te zijn. Een reclame die dag en nacht kan werken !

 

Tip 6: Textiel bedrukken

borduren van fleeceAls bedrijf is het belangrijk om een eenheid uit te stralen. Kies voor kleding uit dezelfde huisstijl en wordt samen een team! Werkkleding is voornamelijk binnen de bouwsector, horeca en voor in de vrije tijd geschikt. Textiel bedrukken kan in kleine en grote aantallen. Geavanceerde processen maken het mogelijk om al vanaf 1 kledingstuk te bedrukken. T-shirts of andere kledingstukken bedrukken? Het is de manier om uw bedrijf via offline marketing te profileren! Denk na over het inzetten van textiel als offline marketingmiddel om uw naamsbekendheid en identiteit te versterken.

Tip 7: QR codes

QR codes zijn nog relatief nieuw. Het is de ideale methode om offline en online marketing samen te brengen. Een QR code kunt u eenvoudig in openbare ruimtes scannen en vervolgens wordt u direct naar een website gelinkt. QR codes kunt u verwerken in stickers, spandoeken, flyers en andere bedrukkingen. Het is een geweldige methode om geïnteresseerden naar een website door te verwijzen. De call-to-action is op deze manier direct duidelijk en de kans is groot dat iemand scant wanneer er echt interesse is. Het aanmaken van een QR code is relatief eenvoudig en de code kan met alle moderne smartphones gescand worden. QR codes worden steeds bekender bij het grote publiek! Experimenteer en ontdek het grote potentieel dat deze techniek heeft. Een goede website om geheel gratis een QR code aan te maken is http://nl.qr-code-generator.com/ .

Om offline en online marketing op de juiste manier te combineren kunt u de volgende acties ondernemen:

  • Stimuleer via een nieuwsbrief, via de website en per social media om naar offline evenementen te komen.
  • Werk aan een call-to-action en zorg dat de actie eenvoudig is uit te voeren.
  • Gebruik offline marketing om evenementen te promoten.
  • Denk na over spandoeken, stickers plakken, textiel in de eigen huisstijl en andere conventionele marketingmiddelen.
  • QR codes toepassen binnen uw marketingstrategie.

Neem contact op met Design Company voor spandoeken, stickers, websites, een nieuwe huisstijl, flyermateriaal of andere online en offline marketing middelen. Design Company weet als geen ander dat het combineren van online en offline marketing cruciaal is! Veel bedrijven denken zwart-wit en begrijpen niet dat een tussenweg soms veel effectiever is. Bel of mail om de mogelijkheden te bespreken.