03 jan 2015
januari 3, 2015

In 5 stappen de ideale huisstijl

0 reacties

Het ontwerpen van een huisstijl is niet zo moeilijk als u denkt! Graag laten we u zien hoe het mogelijk is om vanuit het niets aan een huisstijl te bouwen. In dit artikel vindt u tips voor het ontwikkelen van een huisstijl en bent u in vijf stappen instaat om tot het juiste resultaat te komen. Alle talenten van een designer komen samen bij het bouwen van een huisstijl en juist dat maakt dit proces zo interessant.

Stap 1: Missie/visie van een bedrijf

Vision missionWat is uw missie? Wat is uw visie? Dat zijn de eerste vragen die u moet stellen voor er aan een design gebouwd kan worden. Een naam zegt vaak niets over de missie en visie van een bedrijf, in de meeste gevallen is er dan ook enige uitleg nodig voor een designer aan de slag kan.

Schrijf de belangrijkste waarden van uw bedrijf op en de manier waarop u zich aan klanten presenteert. De designer heeft op deze manier de kans om dit om te vormen tot relevante creatieve concepten.

Stap 2: Kijk naar de concurrentie

Het is belangrijk om naar de concurrentie te kijken wanneer u naar de juiste huisstijl voor uw bedrijf zoekt. Het is goed om unieke huisstijl te creëren, want u wilt zich duidelijk onderscheiden. Kijk naar de vormen die gebruikt zijn, de kleuren, de variaties, lettertypes en het totaal. De designer zal vanuit de ogen van de klant naar een bepaalde huisstijl kijken en inschatten of het onderscheidend is.

Het is goed om naar de concurrentie te kijken, maar vaak wordt er gekopieerd in plaats van geleerd. Het is belangrijk om te leren van de concurrentie en met kopiëren loopt u al snel achter de concurrentie aan in plaats van voorop! Wanneer u niet onderscheidend bent kan dit slecht zijn voor het imago en heeft de klant niet het idee met een unieke identiteit te werken.

be different

Stap 3: Logo ontwerpen

Het ontwerpen van een logo is zo makkelijk nog niet. In het kort zijn er de volgende tips waar een designer rekening mee houdt bij het ontwerpen van een logo:

Het moet herkenbaar zijn

Een logo is iets als iemands gezicht, u moet direct herkennen wie het is en waarvan u iemand kent. Het kost de meeste mensen minder dan 1 seconde om een bedrijf te herkennen naderhand van het logo. Zorg dat uw logo herkenbaar is en een duidelijk gevoel overbrengt. Een uniek logo kunt u alleen creëren wanneer er gedacht wordt aan creativiteit en wanneer u het ‘uit de box’ denken toelaat.

Het moet simpel zijn

Simpele logo’s zijn het best herkenbaar en laten het toe om voor talloze doeleinden te gebruiken. Denk aan de logo’s van Nike, Macdonalds, Shell en andere grote bedrijven. De logo’s zijn allemaal vrij simpel en voor iedereen herkenbaar. Uiteraard geldt dit zowel voor de vormen als kleuren die er gebruikt worden.

Het moet duurzaam zijn

Een logo moet duurzaam zijn en nog steeds effectief in de komende tientallen jaren. Het gaat dan niet per se om de details, maar wel om de basisvormen die gebruikt worden. Kijk maar eens naar het onderstaande Shell logo dat de laatste 100 jaar eigenlijk nauwelijks veranderd is.

logo evolutie

Het moet de missie/visie en kernwaarden uitdrukken

Een logo moet de identiteit van een bedrijf uitdrukken in de meeste simpele en pure vorm. U hoeft dit in eerste instantie echter niet te zien en ook niet ieder logo heeft iets te maken met de identiteit van een bedrijf. Uiteindelijk is herkenbaarheid het belangrijkst en volgt de associatie later.

Stap 4: Er is meer dan een logo…

Een huisstijl is onderdeel van het merk en de totale identiteit van een bedrijf. Het merk gaat echter ook over de strategie, klantenservice, de manier waarop u tegen klanten spreekt en de mensen die voor het merk werken.

Stap 5: Huisstijl door de jaren heen

Het is belangrijk om een huisstijl af en toe te veranderen naar actuele maatstaven. We zien dat de grote merken dit doen, maar eigenlijk zou ieder bedrijf dit moeten doen. Het geeft u de kans om te bedenken waar uw bedrijf voor staat en gaat! De huisstijl en het logo mag echter niet teveel veranderen, het moet voor klanten nog steeds herkenbaar zijn met welk bedrijf men te maken heeft. Het verversen van een huisstijl geeft aan dat u bij de tijd bent en niet in het verleden hangt.

Creatie van een logo en huisstijl

Input is belangrijk om een designer tot het juiste eindresultaat te laten komen. Een designer kan uw wensen met Photoshop, Illustrator of een ander programma omzetten in een logo en de huisstijl die u zoekt. Het ontwerpen van een huisstijl is een samenspel van de opdrachtgever en opdrachtnemer. Het kan best enige tijd duren voor het gewenste resultaat bereikt is.

Huisstijl ontwerpen met Design Company

Design Company heeft momenteel al jaren ervaring in de grafische sector. We zijn gespecialiseerd in het creëren van grafische vormen en hebben een drukkerij waar al uw drukwerk tot realisatie kan worden gebracht.

De huisstijl wordt samen met u ontwikkelt en precies aan uw persoonlijke wensen aangepast. Het ontwerpen van een huisstijl gaat bij Design Company verder dan een simpel design. Het begint bij het ontwerpen van een logo en vervolgens kunnen we deze stijl doorvoeren op briefpapier, visitekaartjes of op uw website. Echter spelen er vaak nog veel meer communicatiemiddelen een belangrijke rol! Ook voor flyers, posters, autostickers, social media en advertenties kunnen wij u van dienst zijn. Bel ons of mail om de mogelijkheden samen te bespreken.