16 okt 2014
oktober 16, 2014

Huisstijl van A tot Z

0 reacties

De huisstijl vormt het visitekaartje voor uw bedrijf. Daarom mag het belang van uw huisstijl niet worden onderschat. In dit artikel gaan we dieper in op de huisstijl en behandelen we de huisstijl van A tot Z. Allereerst behandelen we de huisstijl als ruim begrip. Het gaat hierbij om de onderdelen design, communicatie en gedrag.

Design, communicatie en gedrag

De huisstijl – als ruim begrip – wordt gevormd door de onderdelen design, communicatie en gedrag. Bij design gaat het om de visuele identiteit van uw bedrijf, hierover straks meer. Bij het onderdeel communicatie gaat het over de externe communicatie van een bedrijf. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen formele en informele communicatie richting (potentiële) klanten. De keuze hiervoor is uiteraard afhankelijk van het bedrijf. Bij gedrag gaat het om het gedrag van de medewerkers. Zij zijn immers het levende visitekaartje voor uw bedrijf. Hoe spreken uw medewerkers klanten aan? Wat hebben ze aan?

Uiteraard hangen alle onderdelen met elkaar samen en moet iedere component op elkaar worden afgestemd. Zo past bij een professioneel bedrijf met serieuze ondertoon beter een zakelijk design dan een kleurrijk en speels design.

klm branding

Huisstijl als visuele identiteit

Wanneer we dieper in gaan op het onderdeel ‘design’ van een huisstijl komen we direct tot de kern van een huisstijl. Hierbij gaat het om de visuele identiteit van uw bedrijf. De visuele identiteit bestaat uit de componenten logo, kleurgebruik, lay-out, fotografie en typografie.

Logo, kleurgebruik, lay-out, fypografie en fotografie

Een herkenbare huisstijl kenmerkt zich door de aanwezigheid van een logo. Een goed logo is functioneel, origineel en sluit aan bij uw doelgroep en bedrijfsidentiteit. Een voorbeeld van twee logo’s voor hetzelfde bedrijf:

brickx

Met welk bedrijf zou u in zee gaan als u op zoek bent naar een professionele partij voor uw maatwerkapplicatie?

Ook met het kleurgebruik en de lay-out kunt u herkenbaarheid creëren bij uw doelgroep. Bij Albert Heijn zijn bijvoorbeeld de kleuren oranje en blauw leidend in de huisstijl. In de lay-out bepaalt u op welke plek de standaard onderdelen terugkomen in de communicatiemiddelen. Bijvoorbeeld: links bovenin het logo, rechts onderin de contactgegevens etc.

Wanneer er foto’s nodig zijn voor uw bedrijf is dit een unieke mogelijkheid om uw huisstijl door te voeren. Waarom? Omdat u met foto’s herkenbaarheid kunt genereren. Wanneer alleen de foto’s zichtbaar zijn en men het achterliggende bedrijf kan noemen is dit goed gelukt!

bedrijf hierachter

Welk kledingmerk zit er achter deze foto’s?

Hulp nodig bij het ontwikkelen van uw huisstijl?

Een huisstijl is dus iets waar u goed over na moet denken. Wanneer u hulp nodig heeft bij het ontwikkelen van een huisstijl voor uw bedrijf kunt u terecht bij Design Company. Met onze jarenlange ervaring in de grafische sector en onze eigen offset en digitale drukkerij brengen wij elk ontwerp tot een goed einde. Neem contact op over de mogelijkheden.