22 okt 2014
oktober 22, 2014

Invloed van kleuren

0 reacties

Stelt u zich eens voor, hoe zou de wereld eruit zien zonder kleur? Kleur is een enorm onderdeel van ons leven. Het gebruik van kleuren is tevens een groot en belangrijk onderdeel in de wereld van design. Wist u bijvoorbeeld dat u consumenten kunt beïnvloeden met kleuren? Kleuren hebben namelijk een grote invloed op ons keuze- en koopgedrag. Kleur is vaan de eerste impuls om iets te kopen. Dit alles heeft te maken met het gevoel dat wij als consumenten erbij krijgen.

Kleur als mood-generator

Kleuren kunnen meerdere gevoelens oproepen. De kleur rood bijvoorbeeld, kan staan voor sensatie, gevaar, smaak of actie. Dit maakt het soms lastig om te kiezen voor een bepaalde kleur in een ontwerp. Daarnaast is het gevoel wat de consument krijgt bij kleuren afhankelijk van persoonlijke smaak, cultuur, trends, gewenning en het desbetreffende moment dat men de kleuren ziet. Toch zijn er een paar algemene richtlijnen die gelden bij kleuren. Zo zijn er kleuren die rustgevend werken, zoals blauwe kleuren, grijs-tinten en koele kleuren. Daarnaast zijn kleuren, vaak warme of intens felle kleuren, die activerend werken. Het gaat hierbij om de kleurtoon, maar ook om de presentatie, de omgeving en de lichtinval. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende associaties met kleur.

mood kleuren

Snelle waarneming of langer verblijf?

Een groot onderscheid dat gemaakt kan worden bij het beïnvloeden van consumenten met kleuren is het verschil korte en lange waarneming. Wat wilt u bereiken? Wilt u dat iets opvalt en snel aanzet tot aankoop, of wilt u dat de consument zich aangenaam voelt en een langere tijd in uw winkel kan verblijven? Wanneer iets moet opvallen en snel moet aanzetten tot actie wordt er gekozen voor opvallende en felle kleuren. Wanneer het doel is om de consument gerust te stellen en langere tijd te laten verblijven wordt gekozen voor warme en rustige kleuren.

kleur waarnemingen

Zorg voor een bewuste kleurkeuze

Design Company adviseert u om goed na te denken over de kleurkeuze in onder andere uw logo, winkel en belettering van bijvoorbeeld uw bedrijfswagen. Wat is uw boodschap? Wat wilt u bereiken? Denk na over de kleuren die u gebruikt voor uw bedrijf. Advies op maat nodig? Contacteer ons.