Een gepersonaliseerde, heldere menukaart is onmisbaar als je een eigen restaurant hebt. Als je een menukaart laat ontwikkelen, bijvoorbeeld door Design Company, zijn er een aantal zaken waar je echt aan moet denken. Je wil tenslotte niet dat je menukaart de plank misslaat, of dat er steeds vragen komen vanuit je klanten omdat bepaalde dingen niet duidelijk zijn. Om dat te voorkomen, zetten we in dit artikel vijf belangrijke tips voor je op een rij.

Tip 1: maak de kaarten stevig en onderhoudsvriendelijk

Zorg ervoor dat je een stevige menukaart maakt, die niet kapot scheurt als er bijvoorbeeld een paar druppels cola overheen gaan. Kies bijvoorbeeld voor een gelamineerd product, of ander stevig papier dat beter tegen vocht kan dan andere materialen. Zo kun je de menukaarten bovendien ook schoon en netjes houden. Een doekje erover, en klaar! Wel zo prettig voor de mensen die net aanschuiven, dat ze geen etensresten van hun voorgangers aan hun vingers krijgen.

Kies bovendien voor een kaart op een prettig, handzaam formaat, zodat er niet eindeloos gevouwen hoeft te worden.

Tip 2: denk aan de leesbaarheid

Natuurlijk hoef je niet alles in koeienletters op je menukaart te zetten, maar houd zeker wel rekening met mensen die moeite hebben met kleine letters. Zorg voor een prettige tussenweg, en laat eventueel mensen een proefversie van de kaart zien en beoordelen om zeker te weten dat je de juiste keuze maakt. Voor de leesbaarheid is uiteraard niet alleen de grootte van de letters van belang, maar ook de kleuren die je (met elkaar) gebruikt.

Tip 3: zorg voor een heldere, logische indeling

Een menukaart beginnen met de nagerechten: het lijkt ons geen goed plan. Zorg ervoor dat je een logische indeling hanteert, zodat je gasten niet continu de hele kaart hoeven door te spitten. Een volgorde die vaak voorkomt is voorgerecht (koud en warm), hoofdgerecht (vlees, vis, vegetarisch), nagerechten en als laatste de drankjes. Natuurlijk kun je hier enigszins van afwijken, als het maar klopt met de manier waarop de meeste mensen tafelen.

Tip 4: maak het je gasten niet te moeilijk

Met een menukaart die eigenlijk te uitgebreid is, kun je het mensen erg moeilijk maken. Als jij vijf pagina’s vol hoofdgerechten aan je gasten presenteert, kun je niet verwachten dat ze na vijf á tien minuten al weten wat ze willen eten. Voorkom frustratie van beide kanten en houd het simpel en overzichtelijk. Je kunt eens in de zoveel tijd van menukaart veranderen als je andere gerechten meer aandacht wil geven, of je kunt specials toevoegen voor net dat beetje extra variatie.

menukaart in restaurant

Tip 5: vergeet de online versie niet!

Last but not least: de online versie van de menukaart is minstens zo belangrijk als de kaart die je bij mensen op tafel legt. De kans is tenslotte groot dat mensen van tevoren op je website kijken, om te beslissen of ze überhaupt bij je gaan eten of niet. Zorg er dus voor dat er ook een leesbare, heldere versie van je menukaart online te vinden is, met een duidelijke uitleg van formules en prijzen.

Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van je menukaart, of zoek je een partij die de kaarten voor je drukt? Dan ben je bij Design Company aan het juiste adres! Wij denken graag met je mee, en kunnen zowel in kleine als grote oplages de gewenste kaarten voor je drukken. Neem gerust contact op als je graag een vrijblijvende offerte wilt ontvangen.