Het gaat tegenwoordig veel en vaak over de inzet van internet marketing om uw bedrijf te promoten. Hoe kunt u in deze tijd effectief zijn met de inzet van een spandoek en nog steeds verkopen realiseren met ouderwetse marketing? In dit artikel wordt in 10 stappen op een rij gezet hoe u een spandoek effectief kunt gebruiken voor diverse doeleinden.

Stap 1: K.I.S.S

Keep It Short & Simple! Het is een bekende kreet, maar toch is dit de belangrijkste eerste stap om mee te beginnen wanneer u een spandoek effect wilt gebruiken. Kies voor een korte en eenvoudige boodschap. U publiek zal met de K.I.S.S methode veel beter begrijpen waarvoor u gaat en staat.

Stap 2: Denk na over de afstand

Leest men uw boodschap vanaf de snelweg? Vanaf een weg langs uw bedrijf? Of vanaf een voetpad? Denk goed na over de locatie en toestand van mensen die u met een spandoek wilt bereiken. Vanaf een grote afstand kan een klein lettertype niet gelezen worden en van dichtbij is het lastig om een groot lettertype te lezen. Maak een keuze voor dichtbij of veraf wanneer u spandoek van dichtbij en veraf te zien is.

Stap 3: Kies de juiste kleuren

De juiste kleuren zijn de manier om een spandoek goed leesbaar en opvallend te maken. Gebruik kleuren die opvallen en tegelijkertijd bij de huisstijl van uw bedrijf passen. De gebruikte kleuren moeten het juiste contrast hebben, want dan zal een spandoek in evenwicht zijn qua design en zal een groter publiek de tijd nemen om het spandoek bekijken. Neem de tijd om over het gebruik van kleuren na te denken, maar uiteraard zijn er een aantal basisregels die het u gemakkelijker zullen maken. Gebruik bijvoorbeeld donkere letters op een lichte achtergrond. Zo weet u zeker dat de gedeelde informatie goed leesbaar is.

Stap 4: Gebruik de juiste materialen

Denk na over het gebruik van materialen. Een spandoek moet schitteren op donkere en zonnige dagen. PVC is een materiaal waarvan Design Company weet dat het uitermate geschikte is voor bij het gebruik van een spandoek. Bash is hoogwaardig PVC dat geen wind en nauwelijks licht doorlaat. Gebruikt u een zogenaamde ‘blockout’-bash? Dan zal er helemaal geen licht door het spandoek komen. Soms is een meshdoek beter geschikt: het doek is geperforeerd en laat wel licht en lucht door. Het materiaal is geschikt voor op een winkelruit of binnen vervuilde omgevingen.

Stap 5: Gebruik een designer

Wilt u een spandoek zo effectief mogelijk inzetten? Dan raden wij u aan om één van onze designers in te schakelen. Een designer geeft uw spandoek een professionele uitstraling en zorgt ervoor dat de boodschap zo effectief mogelijk overkomt. Er wordt nagedacht over uw huisstijl, het gebruik van kleuren, materialen en de tekst die op uw spandoek wordt aangebracht. U kunt een spandoek maken in samenwerking met een designer of het helemaal aan ons overlaten. Bel of mail ons om de mogelijkheden voor het ontwerpen van een spandoek te bespreken. Design Company zorgt tevens voor de productie van uw spandoek(en).

Stap 6: De lay-out is belangrijk

Het gebruik van de juiste afstanden, het juiste lettertype en de totale positionering maakt of breekt een lay-out. Design komt voor een groot deel op gevoel aan, maar uiteraard kunt u ook terugvallen op praktijkvoorbeelden om de juiste keuze voor een lay-out te maken. Kleine rijen tekst passen goed bij een groot spandoek, terwijl langere rijen tekst beter bij een smal spandoek passen. Teken de lay-out eerst in klad uit voor u aan de slag gaat (of uw designer) met het definitieve design.

Stap 7: Denk na over de ophanging van een spandoek

De meeste spandoeken worden aan een soort ringen opgehangen en uiteraard houdt u hier rekening mee bij het design. De gaten mogen het design niet verstoren en uiteraard bedenkt u van tevoren al voor welk systeem u kiest. Design Company werkt met vaste systemen en materialen. Wilt u samen met ons bedenken welke ophanging het best bij uw spandoek past? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Gaten in het doek hoeven niet altijd de oplossing zijn, zo kunnen bepaalde bespanningen of andere systemen efficiënter in het gebruik zijn.

Stap 8: Voorkom te opvallende kleuren

Opvallende kleuren zijn belangrijk om de aandacht van het publiek te grijpen, maar er is meer dan dat. Het overbrengen van de boodschap mag niet ten kosten gaan van een spandoek met opvallende kleuren. Een te opvallend spandoek kan het publiek afschrikken en geeft een averechts effect. Creëer eerst een simpel spandoek en bouw dit vervolgens langzaam op met opvallende elementen. Langzamerhand zal er een balans worden bereikt in het overbrengen van een boodschap en het gebruik van opvallende kleuren. Gebruik voorbeelden uit de praktijk om de creatie te versimpelen.

Stap 9: Gebruik hoge resolutie afbeeldingen

Voor een professionele uitstraling is het belangrijk om afbeeldingen en illustraties van een hoogwaardige resolutie te gebruiken. Op een klein computerscherm kan de kwaliteit van uw design goed genoeg zijn, maar dit hoeft niet te betekenen dat dit op een groot spandoek ook het geval is. Samen met een designer kunt u tot de juiste kwaliteit komen en weet u van tevoren welke kwaliteit bereikt wordt. Het geeft een professionele uitstraling en bij een groot spandoek moeten alle details gewoonweg kloppen.

Stap 10: Kies voor één boodschap

Neemt u de moeite en tijd om een spandoek te laten maken? Dan schieten er meerdere ideeën boodschappen door uw hoofd om met het publiek te delen. U publiek heeft vaak niet meer dan een paar seconden de tijd en daarom is simpelheid belangrijk. In een paar woorden moet het doel van een spandoek worden samengevat om er succes mee te behalen. Kies voor één product, wijs u publiek de weg, toon alleen uw logo of communiceer enkel uw telefoonnummer. Eén boodschap vormt de kern van uw spandoek en de verdere invulling van uw spandoek zal deze boodschap ondersteunen.